Otužování: Cesta k lepší imunitě a celkovému zdraví!

 

Otužování k silné imunitě
 
Určitě je ve tvém okolí někdo, kdo sdílí své fotky z ledových kádí, plavání v řece mezi kousky ledu nebo se válí ve sněhových závějích. A sám/a si říkáš, že bys to chtěl/a také zkusit, ale nevíš jak? Není to nic těžkého, ale chce to určitá pravidla. Pojďme si o jedné z nejúčinnějších cest k posílení našeho těla a zlepšení celkového zdraví něco říct!
 
Co nám vlastně otužování dá?
  • Posiluje imunitní systém – zvyšuje se schopnost těla bojovat proti infekcím.
  • Zlepšení kardiovaskulárního systému – otužování posiluje tvůj cévní systém a zlepšuje tak průtok krve v těle.
  • Zvýšená energie a vitalita – studená voda stimuluje nervový systém, což může vést k lepší náladě a větší energii.
  • Zlepšení spánku.
  • Zvýšení odolnosti proti stresu.
  • Nastartování metabolismu.
  • Zlepší se odolnost proti chladu.

Otužování může být různou formou – otužovat se můžeš vzduchem, chodit po chladné zemi, sprchou, ledová lázeň či kryoterapie. My si povíme něco o otužování vodou (sprcha a lázeň).

 

 Kdy s otužováním ve vodě začít?

Otužovat se můžeš celý rok 😊 Ale pro začátek je vhodné začít někdy na konci léta a postupně vytrvat až do zimních měsíců, kdy už budeš mít slušný základ pro otužování v ledové vodě. Určitě není dobré hned na poprvé skočit do studené vody a setrvat tam půl hodiny. S otužováním je to stejné jako se cvičením – začít od základů a postupně přidávat. Můžeš začít třeba spaním při otevřeném okně v chladných měsících. První kroky však můžeš udělat také ráno ve sprše. Začneš pozvolným sprchováním studenou vodou - nejdříve nohou a později postupně i celého trupu. Teplotu vody si můžeš sám/a regulovat a opět postupně snižovat. Dobu pod sprchou potom postupně prodlužuješ – začni třeba na 5 vteřin a postupně se propracuj až na celou 1 minutu.

Hurá do vody!

Jakmile máš za sebou první kroky otužování u okna či ve sprše a láká tě se ponořit do studené vody v řece, nebo v kádi na zahradě nezapomeň, že stále platí - postupně! 

 

Na svůj první ponor se důkladně připrav! 

  • Pokud s otužováním začínáš – nikdy nechoď sám/a! V tekoucích řekách nebo rybnících běž na místa, kde to znáš a kde dosáhneš na dno. Do vody neskákej a nenamáčej si hlavu.
  • Před otužováním se ujisti, že je tvé tělo prohřáté. Stačí pár lehčích dynamických a protahovacích cvičení, která rozproudí krev v těle. Pozor! Neotužuj se hned po náročném cvičení, kdy je tělo ještě rozhicované.
  • Při vstupu do vody, si nejdřív namoč nohy, rukama si opláchni paže a namoč hruď. Dáš, tak tělu první signály, co bude následovat.
  • Pro začátek bude stačit, když se do vody ponoříš po prsa a ruce necháš nad vodou. Postupně se potom můžeš ponořit až po krk. Nezapomeň na dýchaní – dýchat bys měl/a nosem, uvolněně a výdech by měl být delší než nádech.
  • Po skončení otužování měj připravený ručník a oblečení.
  • Po usušení a oblečení je dobré si opět provést sérii zahřívacích cviků, které znovu rozproudí krev v těle.
  • Doporučujeme mít věci po otužování připravené, protože zmrzlými prsty se někdy blbě něco rozvazuje, zapíná apod.

 

 Tip od Domči: moje maminka se otužuje pravidelně a po usušení si zacvičí tzv. Pozdrav Slunci (Jóga) aspoň 10-krát.

 

 Jak být ve vodě dlouho a jak často? 

Nic se nemá přehánět. Našemu tělu prospěje pár minut ve studené vodě, protože díky ní ho budeme „trénovat“ se tomuto stresu přizpůsobit. Je to jako ve sportu – pokud to budeš přehánět a vystavovat tělo vysokému stresu z otužování (dlouhý pobyt ve studené vodě, velmi ledová voda hned na začátku) potom ti časem řekne samo „stop“ v podobě nějaké nemoci či jiných komplikací. Otužování by mělo být přizpůsobeno tvým individuálním schopnostem a zdravotnímu stavu!

A jak často? Sprchu má každý z nás doma, takže pro začátek je vhodná ranní rutina. Pokud máte možnost třeba kádě s vodou či blízkost řeky nebo rybníku je možné interval otužování postupně navyšovat, až se z toho stane vaše denní rutina. Ale je dobré mít určitou pravidelnost. Otužování jednou za dva týdny tě na chvíli „nakope“ vyvolá dobrý pocit, ale pro tělo to nebude ten správný stres pro posílení organismu.
 
 
 

 Na co si dát při otužování pozor a čemu se vyhnout:

  • Příliš rychlý nástup s otužováním může vést k nežádoucím účinkům.
  • Naslouchej svému tělu - pokud cítíš už velký chlad, nepokračuj.
  • Otužování v extrémních podmínkách bez odpovídající přípravy.
  • Nemoc - neprováděj otužování, pokud jsi nachlazená/ý nebo máš jiné zdravotní problémy.
  • Pokud si nejsi jistá/ý, raději se poraď se svým lékařem.

 

Jak provozuje otužování influencer a sportovec Martin?
 
 „Otužování provádím již 3 rokem. Začínal jsem nejdřív sprchou, která mě po ránu příjemně probudila a nastartovala moje tělo. V druhém roce jsem již přešel na vodní lázně a mám v práci na zahradě velkou káď na vodu, kam vždy na začátku listopadu napustím vodu a provádím ranní otužování zde. Voda má na začátku většinou kolem 10 stupňů, ale s příchodem zimy klesne až k nule. Ve vodě setrvávám většinou 2-3 minuty každý den (kromě víkendu, kdy praktikuji doma sprchu). Ze začátku to bylo často těžké, ale už se z toho stala taková moje ranní meditace, kdy si krásně nastartuji svůj den.“
 
 
 

                                                                                      

 

Několik dotazů pro naši influencerku Martu spolu s prozkoumáním jejích zážitků z otužováním

Jak ses dostala k otužování?

"K otužování jsem se dostala tak nějak spontánně. Dlouho mě to lákalo, otužilce jsem vídala hlavně ve své sociální bublině a jen u pár známých a říkala si, že to taky musím zkusit."

Od kdy ses začala otužovat?

"Můj první ponor proběhl na začátku dubna 2020. Byla docela kosa, ale svítilo sluníčko, tak jsem si řekla, že skočím do horské krkonošské řeky, která nám protékala podél domu. A byl to skvělej pocit!"

Co tě na otužování baví?

"Na otužování mě baví to, že člověk může úplně vypnout, jen tak být, nad ničím nepřemýšlet. Pomohlo mi také proti bolestem hlavy, alergiím, ekzému a hlavně k psychické pohodě."

Od kdy se začínáš otužovat ?

"Otužuji se tak nějak průběžně celý rok. Jen studené sprchy mě moc neoslovily, radši chodím ven. Zkusila jsem párkrát suché otužování vzduchem, ale u toho si musím dávat pozor na moje náchylné ledviny."

Jaké máš jiné koníčky/ záliby?

"Kromě otužování mě baví objevování světa, výlety do přírody, focení, chození po horách, lezení po skalách, skialpy, brusle, spaní pod širákem, jóga, grafika a grilování s přáteli."

 

 

Zajímavost:

Víš, proč je dobré mít při otužování čepici?

Naše tělo ztrácí tělesné teplo v závislosti na odhalené pokožce. Voda je navíc více vodivá než vzduch a ve vodě, tak naše tělo ztrácí své teplo až 20x rychleji. A když se k tomu přidá ještě odhalená hlava, respektive její pokožka, která obsahuje velké množství cév, které vrací zpět do těla ochlazenou krev, potom teplota našeho těla klesá daleko rychleji. Čepice Ti pomůže tento proces trochu zpomalit, protože se nebude z hlavy vracet tak studená krev a navíc může čepice působit i jakýmsi „placebo „efektem, který ti umožní snášet otužování lépe 😉.

 

 

Moc děkujeme za foto a spolupráci: Martin Dvořák, Marta Mendřická